torsdag 5 november 2009

Vackra utsikter!

Från mitt köksfönster ser jag Åsele kyrka som ligger tjusigt på Kyrkberget. Stenkyrkan är ursprungligen från 1852. Den brann 1934 men återuppbyggdes med orginalmurar och samma grundplan.

Lustigt nog ser jag även den ståtliga kyrkan, ur en annan vinkel, från min arbetsplats på turistbyrån. Det är alltså inte långt till jobbet med andra ord. Skönt som en omväxling från pendlingen jag gjort senaste fyra åren mellan Stockholm (där jag vanligtvis bor) och Västerås (där jag tidigare jobbade på Västerås Fria Gymnasium).

Jag gick upp till kyrkan idag och uppe på höjden har man en fantastisk utsikt över samhället, Ångermanälven och vidare mot härliga vildmarksmiljöer och berg. Kommer bli en härlig plats att avsluta mina löparrundor på och bara njuta av att vara klar med passet och av hur vackert fjällandskap är!

Utsikten från Åslia friluftsområde 3,5km utanför Åsele liknar utsikten från Kyrkberget: http://www.asele.se/images/sliabacken.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar