lördag 21 november 2009

Sagovärld




Det snöar för fullt i Hemavan. Kom hit för en timme sen och har hunnit checka in och slöäter fortfarande frukost. Är i stort sätt själv här på STF:s Hemavans fjällcenter. Vandrarhemmet har fått ny ägare och nu är det en ung kille som heter Robert Jäder som driver det. Han och några killar är fullt uppe med att renovera restaurang- och receptionsbyggnadens andra våning men tar sig god tid att ge suverän service och renoveringen blir läckert fjällinspirerad och trendig. Att simhallen ligger vägg i vägg som man även får använda som gäst är ett definitivt plus.

Resan upp var sagolikt vacker. Åkte tidigt imorse från Åsele (kl. 5:00) så jag hann njuta av stjärnklar himmel och granskogen som praktfullt kantade vägarna utanför. Lagom till att det började ljusna blev fjällen allt mer rejäla och snötäckta och fjällsjöarna magiskt vackra. Bl.a. sjön Ajaure var som att vara i en sagovärld. Delar av färden gick även lägs Sagavägen som är döpt så p.g.a. alla dom sagor som finns om platserna som vägen passerar. Läs mer om det på: www.sagavegen.com/sagor/sagor.asp

Resan tog nästan 4 timmar och i Tärnaby lyste bl.a. Anja Pärssons backe och Ingemarbacken (döpt efter Ingemar Stenmark). När man rest så här långt är man nästan över gränsen till Norge.

Jag tog Lapplandspilen upp. Bra bussföretag som har stopp i flera inlandssamhällen som t.ex. Åsele, Vilhelmina, Storuman osv. När vi kom till Vilhelmina gick ett femtal personer av och vi bytte till en minibuss eftersom vi bara var tre personer som skulle fortsätta. När det var en och en halv timme kvar (nära Adolfslund läste jag vägskylt) så gick den sista personen av och resten av färden var det bara jag och chauffören. Rätt lyxigt att få privatchaufför!

- "Idag bli dyrt å kör du" sa killen som körde. Han fick mig att upptäcka en ny del utav norrländskan där man säger du istället för dej (objekt istället för subjekt om jag inte misstar mig).

Fastnar ofta för den musik som spelas lokalt på ställen dit man reser. Under resans gång är det typ 50-talslåtar, 60-talshits, storband, gamla svensktoppslåtar och andra sköna grammofonskivslåtklassiker. I fjällpartierna som vi åker genom får man bara in P3 och P4 och det är skönt som omväxling för en gångs skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar