söndag 15 november 2009

Auktion i bönehuset


Idag var det skördefest i EFS (Evangeliska fosterlandsstiftelsen - väckelserörelse inom Svenska kyrkan från 1856 som växte fram och är stort än idag i Norrland) i en by tre mil härifrån och jag fick följa med. När det händer något i byn, får jag veta, så vill alla vara där oavsett väder och idag snöar det en hel del och är kallt. Skördefesten hölls i ett EFS-bönehus och det stora dragplåstret är auktionen.

Varorna på auktionen har folk skänkt och det är allt möjligt fint (till vänster i bilden). Jag suktade efter en trasmatta som vävts i Åsele(den som ligger längst ut på räcket) bl.a. När auktionisten sätter igång tar det ett tag innan folk, inklusive jag själv, börjar släppa taget om slantarna men sen budas det friskt och med mig hem får jag bl.a. nygräddat tunnbröd och hemlagad lingonsylt (blir gott till palten jag köpte häromdagen) från trakten.

Mattan fick jag inte med mig den här gången men jag var med i en kul duell om vem som skulle ta den. Har aldrig tänkt mig att det skulle vara snyggt så jag är själv förvånad över mig själv. Men jag tyckte verkligen att den var fin så jag ska se vad det kostar att få en uppvävd åt sig alt. kanske man kan få väva en själv. Det vore kul!

Innan vi skiljs åt och går ut i snöovädret igen så har vi hunnit sjunga, inte bara en utan två utav EFS:aren Lina Sandells (anställd av EFS 1861-1903) sånger; "Bred dina vida vingar" och "Jag kan inte räkna dom alla", till stämningsfullt gitarrackompanjemang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar