lördag 21 november 2009

Byaråd och folkrörelseaktivism

Hade förmånen att få delta på en träff med olika byaråd från hela Västerbotten igår. Det var kvinnan som driver Ekogården Berget som bjöd in mig att dela med mig av mina tankar och reflektioner som nyinflyttad till södra Lappland.

Hela den här vistelsen här uppe är så lärorik. Lär mig så många nya saker inom sån stor bredd av områden. Igår på träffen, som hölls i Gafsele hembygdsgård, så lärde jag mig att det finns en aktiv rörelse i Sverige utav byaråd och byaföreningar.

Jag måste medge att jag inte har någon tidigare kunskap om dessa men tycker det är faschinerande att observera och lära mig mer. Det finns t.o.m. en Landsbygdsrikdsdag som hålls vartannat år på en ny ort i Sverige varje gång. Hur många kände till det?

Byaföreningarna och byaråden kämpar för byarnas överlevnad, för landsbygdsutveckling, och dom vill få tillbaka folk genom att öka återinflyttningen till glesbygden.

Rörelsen finns i andra delar av världen med och svenska byaråd samarbetar med byaråd i Europa. Det är en hel rörelse och kallas ibland för "den nya folkrörelsen" eller "den nya demokratirörelsen". Riktigt häftigt! Härligt med aktivism!

2 kommentarer:

  1. Åseles första rondell kommer nästa sommar...

    SvaraRadera
  2. Det var roligt att träffas där!

    hälsningar, Christien Fox

    SvaraRadera