lördag 7 november 2009

Icebug

Vad gör man i Åsele en lördagkväll när man i stort sett inte känner någon? - man går ut och springer!

Tidigare idag var jag i Umeå och hälsade på mina underbara kusiner (det var alldeles för länge sen sist) och passade då på att gå förbi Löplabbet (jag har för övrigt jobbat extra på löplabbet på Kungsgatan i Stockholm i tre år). Där köpte jag hursomhelst en ICEBUG Hiko (http://www.loplabbet.se/system/search/product.asp?id=1747). Icebug är löparskor med ståldubbar som ger grepp på hala underlag som is och snö.

När jag sen kom hem till Åsele slängde jag på mig mina nya Icebug-skor och tog riktning mot el-ljusspåret. När jag kom fram dit var det helt mörkt och jag kände inte för att springa i mörk norrlandsskog. Till slut hittar jag iaf en skylt med texten: "ELLJUSSPÅR - Vid mörkrets inbrott 15:00-21:30 måste man tända belysningen genom att trycka på lysknappen vid skidstugan." (Visst är det härligt när mörkrets inbrott är kl 15:00 redan!)

Jag lokaliserar stolpen med knappen som tänder hela elljusspåret och får sen en suverän löparrunda. Måste säga att jag är så grymt nöjd med mina nya skor (trots det dyra priset). Man känner sig helt lugn och säker trots isiga gator och hala underlag som det finns gott om här speciellt på vägen upp mot spåret. Det som annars är en rätt obehaglig upplevelse av att oroa sig för att halka blir en ren fröjd i Icebug-löparskorna.

Jag jobbar inte för Icebug men lägger in ett gott ord för dom ändå. Det är ett svenskt företag och ni kan läsa mer om dom på: http://www.icebug.se/

Helt ensam är jag inte ute i spåret utan flera djurspår syns även i snön. Sen på vägen genom samhället ser jag några som tagit fram sina sparkstöttingar för att ta sig fram. Jag vet, nu låter som jag försöker måla upp värsta idylliska bilden av åsele – men det är faktiskt sant!

Finns det fler i Åsele som gillar att springa och har lust att ha någon att springa med så är det bara att höra av sig till mig så kan vi springa ihop: 0941-14075

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar