onsdag 27 januari 2010

Varmt valkomnande


Har i Thailand vet du har man en lang tradition utav kungadomen och darmed med cermonier och pompa och stat. Vi fick erfara en del utav detta igar nar vi kom fram till stadshuset i staden Phang Nga.


I motesrummet satt nyckelpersoner fran provinsen och jag raknade och fick det till ca. 50 personer som deltog utover vara deltagare. Vid podiet satt guvernoren samt en fran var thailandska sa,arbetspartner (en avdelinge inom Inrikesministeriet som kallas for CDD: Community Development Department).


Innan vi togs emot blev vi intervjuade av en lokal tv-station.



Sen under cermonin fotades och filmades det utav flera journalister och reportrar. Vi kande oss riktigt markvardiga :)


Bl.a. presenterade vi oss pa thailandska vilket var uppskattat (deltagarna med nagot battre uttal an vad jag fatt till men tycker anda att det gick riktigt bra).


Sen var det tal och det hela avslutades med att vi lamnade over en Orreforsskal som gava foljt av det obligatoriska gruppfotot.





Nar denna forsta cermoni var avklarad var det dags att visa respekt vid ett buddistsiskt tempel dar vi alla fick tanda tre rokelsestickor och placera framfor Buddhastatyn samt lagga ner varsin blomsterkvast.




Phang Nga ar rena paradiset och omges av grona berg. Overallt blommar det och solen skiner sa vi ar bortskamda.


Sa har vackra ar gummitraden just nu nar dom byter lov


Fran Phang Nga stad fordes vid med poliseskort i riktning mot Khao Lak for att komma till vart sub-disktrikt (inom provinsen Phang Nga) Lumpee, vilket tog ungefar en halvtimme.


Nar vi var framme och steg av bussen mottes vi av att fa blomsterhalsband. Nedanfor bussen vantade en mangd manniskor pa oss och dom spelade festlig musik med trummor och andra instrument och byns kvinnor (vissa aldre an andra... ) dansade i en rad som visade vagen ner mot vara sittplatser som vi skulle inta.


Under denna cermoni (tredje i raden) sa var det dags for alla att fa sina vardfamiljer tilldelade. Antligen var det dags! Annu ett blomsterhalsband till oss och vardfamiljerna fick varsin svensk flagga. Har ar vi alla samlade: deltagare samt thai-vardfamiljer


God mat fanns det gott om efter festligheterna. Skont att ladda med energi :)



Svenska flaggor kantade hela byns huvudgata och pa scenen fanns det gott om svenska och thailandska flaggor (blandat med den kungliga gula flaggan).


Deltagarna hamtas av pick-up trucks (Thailands mest salda typ av fordon - kops nast flest pick-ups har i hela varlden, med enbart USA som har fler)


Senare pa eftermiddagen nar jag och Yai besokte alla hos sina vardfamiljer sa hade flera redan fatt upp deras nya svenska flagga som vajade vackert vid deras hus.












Deltagarna med sina glada vardfamiljer

Med tanke pa att det tog oss over 12 timmar att aka med buss fran Bangkok och att man inte sover helt sammanhangande under resan sa var man helt slut. Vi fick tid pa oss att frascha till oss och duscha samt ata frukost sa vi var helt representatibla nar vi val var med om dagens tva cermonier men nar dom var slut och hettan nadde svimmningsnivaer (jag overdriver lite) fick man kampa lite for att klara av det :)

Efter alla besok var det dags for mig att se var jag skulle bo och det var rena paradiset (berattar mer i nasta blogginlagg). Jag gav nagra presenter och vi satt och pratade en stund men sen vid 18:00-tiden var jag tvungen att lagga mig. Vakna, det gjorde jag forst 13 timmar senare, foljande morgon! Tog igen gardagens brist pa somn rejalt, men framst var det nog alla harliga nya intryck som behovde smaltas under en harlig natts somn...

PS 2. Har min forsta ledia helg och har tagit mig till ett bra internetcafe och njuter av den snabba uppkopplingen - darav den stora mangder bilder som poppar upp :) Hoppas ni tycker om dom!

PS 1. Jag sitter just nu pa ett distriktskontor for CDD (organisationen jag skrev om tidigare) i distriktet Thai Muang 13 km fran min by. Inget internet hemma tyvarr. Och nu nar vi akte glomde jag forstass mitt usb-minne dar jag lagt over en massa fina foton utav det jag skrivit om, sa ga garna in och kolla pa det har inlagget igen for nasta gang jag har tillgang till internet ska jag uppdatera det med bilder :

4 kommentarer:

  1. Sounds amazing!! :)

    Kram från snö-kaoset i Stockholm. :)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att det gar sa bra for er!
    Har i bangalore flyter det ockso pa, dock stora avstand. Imorgon forsta cad-dagen, sen utbildningsdag pa fredag om hemloshet. Ska bli spannande att se bilderna fran er upplevelse! /Johan

    SvaraRadera
  3. Hej

    Familjen Hallgren vill säga GRATTIS på 20 årsdagen till Emma Jacobsson.

    SvaraRadera
  4. Vad trevligt!

    Jo, Emma har blivit firad och hon vacktes och blev helt tarogd av overraskningen och alla sota deltagare som hade kommit med sma presenter osv. :)

    Jonathan

    SvaraRadera