söndag 31 januari 2010

Mina thai-foraldrar


Byn dar jag bor heter Peetped och dar bor jag med min kollega Yai hemma hos underbara Fu och Yo samt deras 24-ariga son (som kommer in efter man somnat och sover nar man gar pa morgon :)). Dom har aven en till son (16 ar) men han gar pa internatskola nara Khao Lak.

Bade Oy och Fu jobbade i Khao Lak innan tsunamin intraffade men ville inte jobba kvar dar efter det. Fu (pappan) jobbade den dagen och klarade sig genom att springa upp pa ett berg dar han blev fast i ett dygn. Oy berattar att nar Fu kom hem hade han bara ett skynke runt hoften. Oy jobbade inte den dagen. Dagen efter sa hade de mellan 20-30 personer som bodde hemma hos dom p.g.a. av att kusiner och vanners hem blivit forstorda och av radsla for fler vagor.

Fu jobbade pa en resort och pa den resorten dog en person. Den mannen var svensk. Oy lagade mat pa en restaurang pa Ao Thong beach och gor sa tva ganger i manaden fortfarande. Mer vill hon inte. Oy:s skicklighet i koket ar inte helt otacksamt och jag ar bortskamd med utsokt mat varje dag!

Idag jobbar forsorjer sig Fu och Oy genom deras odlingar bl.a. gummiodlingar m.m.


Har bor vi bra: enkelt men frascht och rent. Jag och Yai delar ett litet rum och har varsin madrass pa golvet.


Den vackra utsikten bakom frukttradgarden

Utover oss ar det ocksa atta grisar, tva katter, en underlat, en hundvalp, okant antal fiskar i en fiskodling, nagra grodor, sex tuppar samt en antal honor och ett gang kycklingar som trivs ihop.


Var tva huskatter


Skona grisar som latar sig










Ni ar allt bra snygga ni!

1 kommentar: