fredag 26 mars 2010

Tom Yam Gung


Har i veckan larde min vardmamma mig att laga min favorit Thai-soppa: Tom Yam Kung. Hon hade forberett alla ingredienser a la Martha Stewart matlagningsinslag sa det var bara att kora.

Det har skrev jag ner under tiden:

1. Skar galangal i skivor (bredvid charlottenloken pa bilden - vit)
2. Skar charlottenlök + pressa den lätt uppifrån så att den öppnar upp sig lite
3. Skala och hacka tva vitlokar (min vardmamma gjorde inte det men enligt recept pa natet sa har dom det)


4. Dela citronblad/kaffir lime blad (ta bort stjälk)och lagg i


5. Skar lång lök (nagon som vet vad det ar for typ av lok pa bilden?) sidledes


6. 2 slevar vatten (en slev = 1 dl)
7. Tillsatt en nypa salt




8. 2 teskedar yi moto (MSG som ser ut som socker)


9. 2 teskedar mörk kram. Behover hjalp aven har med att veta exakt vad det ar for ingrediens. Laste ett recept pa natet & tror det kan vara "Ground Thai red chili".


10. Låt koka


11. Lägg i räkor


12. Lägg i straw mushrooms


13. Pressa i juicen fran 4 lime




14. 1,5 slev fish sauce (Squid brand)
15. Koka


16. Häll i 3 slevar Carnation Milk alt. kokosmjolk


17. Lägg i en tomat (halverad + sen till fyra bitar)


18. Lägg sist över hackad cilantro + typ gräslök (ratta mig ni som vet vad det ar :))

Och ja, pa middagsbjudningar hemma hos mig pa Tjarhovsgatan framover kommer det sevveras Tom Yam Kung :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar